onsdag 27. april 2011

Man lærer ikke ved å bare være tilskuer

Det kan være veldig frustrerende å forelese. Man kan ha brukt timesvis, ukevis, ja til og med år, på å komme fram til kreative og "intuitive", og etter egen mening super interessante måter å forklare problemstillinger på. Men så, hva skjer? Halvparten av studentene har ikke skjønt katta...
Hva gjør man da? Prøver å lage forelesningen enda bedre?
Deler forelesningen opp i enda mindre biter og legger inn små pauser med vitser?
Da er det like greit å unnskylde det hele med forklaringen "jamen, studentene kommer jo ikke engang på forelesningene..."
Ok..
Eller hva med å lage noen vidoesnutter. Det kan bli gøy. Konkretisere stoffet enda mer, men...
 Man lærer ikke ved å bare være tilskuer!
Studenter må aktivt ta del i læringen.

Denne videoen er interessant. Den sier ikke så mye nytt, men allikevel noe å tenke på....






Når studenter får presentert lærestoffet helt korrekt, uten selv å måtte reflekter over innholdet, så vil:

  • Studentene tro de kan
  • Ikke følge så nøye med
  • Ikke tydelig skille mellom det som blir presentert og det de kan fra før
  • De lærer lite
  • De blir mer fortrolig med ideer de kunne fra før

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar