tirsdag 10. mai 2011

Øving 4: Presentasjoner på slideshare


Faget IKT og læring (LN504D) har vært særdeles inspirerende og lærerikt. Å ramse opp alt blir mye....
Det jeg synes er mest fasinerende med bruk av IKT i undervisning, er samarbeidsmulighetene og det at studenter selv kan skape innhold.  Selvsagt kan dette gjøres også uten IKT, men med digitale verktøy blir oppfølging og veiledning veldig mye enklere. Muligheten til å dele og la andre få se det man gjør  skaper dessuten ekstra motivasjon.
 Studentene kan selv i mye større grad bidra til å motivere og lære andre studenter og være med på å skape et positivt læringsmiljø. Det er klart at dette ikke skjer av seg selv, det må også ligge en "master plan" bak det hele.  

PREZI
Da jeg har laget en masse presentasjoner med power-point, så ble jeg nå fristet til å prøve noe nytt. Siden jeg har sett en del prezi-presentasjoner i det siste ville jeg prøve å lage en  prezi presentasjon. 
Prezi gjør det, etter min mening, veldig MORSOMT å lage presentasjoner.  Men, og dette må poengteres,  det er nødvendigvis ikke morsomt å se på.  Det kan fort bli unødvendig mye zooming, hopping, rotering, piler hit og dit. Ja, man kan bli både kvalm og svimmel.   En power-point presentasjon laget med gode illustrasjoner og minimalt med tekst og bullets synes jeg kan fungere minst like bra i de fleste tilfeller.

Selv om prezi er enkelt å bruke, måtte jeg faktisk bruke en del tid på å lære meg å bruke verktøyet.Nå er jeg heller ikke av den mest tålmodige sorten.....
Jeg var flere ganger på vei til å gi opp.
Jeg ville ikke gi opp.
Prøve, prøve, feile, feile.
Skummet på noen tutorials.
Et vendepunkt skjedde helt klart da jeg fikk til å bruke "frames" og "shift-select" til å flytte og forstørre disse "frames" med alt av innhold. Men jeg er glad jeg tok meg bryet, og nå er det bare å trene......

Uansett, så tror jeg ganske sikkert at prezi vil fenge studenter og her er det mange muligheter til undervisningsbruk!!
For å summere opp, så ser jeg disse fordelene med prezi:
  • Veldig morsomt
  • Web-basert 
  • Dele med andre
  • Super til å lage tankekart og holde oversikt over presentasjon og innhold
  • Mulighet til å sammarbeide med flere!
SLIDESHARE
Slideshare, er en tjeneste som man kan bruke til å dele presentasjoner med andre.  For å gjøre dette, må man først lage seg en bruker (enkelt!). Videre, så må  presentasjonen  være i pdf format. Akkurat prezi og pdf, slet jeg litt med.....

Men, det viste seg å være gjort med et særdeles enkelt knep! Bare man finner det.....
Ved siden av "save" knappen, er det en "print" knapp. Man trykker bare på denne og "dattadattadaaaaa", så er det en pdf versjon. Det eneste man mister er zoome og roterings-animasjonene. Og dette er kanskje bare en fordel?  Her kan du se hvordan min opprinnelige prezi  ble på slideshare:Active Students Learn


Det finnes mange mange presentasjoner på slideshare, og mange av disse er av god kvalitet.  For å finne presentasjoner innenfor et fagområdet, så kan man søke på nøkkelord eller søke under en industri og ulike kanaler. Her finnes det mye!
Og som er vanlig i andre sosial media: Man kan kommentere, man kan se hvor mange som har sett en presentasjon, og man kan like, følge og dele videre.

Til undervisning er slideshar genialt. Her kan man dele presentasjoner og hente gode ideer!
 

1 kommentar:

  1. Så bra at du har testet ut Prezi! Det er et flott verktøy. Enig med deg i at det kan bli vel mye rotasjon, men bra at du vrir fokuset over på at det er morsomt, delingsaspektet og at det tvinger en til å planlegge godt for å gi både oversikt og gå i dybden. Dermed er det et flott læringsverktøy. Kanskje ikke optimalt, men med potensial. Det fins forresten en egen iPad-app fra Prezi...

    Det å lage en Prezi og så lime inn i SlideShare var veldig kreativt! Du har laget en flott presentasjon både innholdsmessig og visuelt. Du har med mange gode momenter i dette blogginnlegget. Veldig bra! Jeg har selv delt en presentasjon som fikk over 2.000 views, og det er utrolig motiverende.

    SvarSlett