fredag 24. juni 2011

Hvordan lage blogginnlegg som trigger diskusjon?

Onsdag var jeg på webinar om personal learning networks (PLN).

 Et interessant spørsmål som kom opp var "Hvordan få andre til å kommentere på bloggen?" Når noen kommenterer blir det straks veldig motiverende for bloggskriveren, og læringsprosessen kan forsterkes ved at flere bidrar til meningsutveklsinger og samling av felles erfaring.

Men hvordan skape engasjement? Svaret er faktisk ganske enkelt ( i følge et par kommentarer som kom opp på webinaret). Gjør deg mindre flid med innlegget. Utelat noen detaljer og gjerne legg inn noen faktafeil....
Om man bruker mange dager på å forfatte et innlegg, nesten fullstendig perfekt, og velreflektert er det ikke sikkert det kommer en eneste kommentar. Dette til tross for at blogg-innlegget ender med et velformulert spørsmål.  Det betyr ikke at folk ikke leser innlegget, men det er kanskje ikke så mye mer å si heller. Er det et veldig gjennomtenkt innlegg vil man også føle at man må ha et gjennomtenkt svar å komme med.

  Eksempler på slike kvalitetsblogginnlegg finner vi mange av på forskning.no. Her ser vi også at det ikke er mange kommentarer på innleggene (og det er nok heller ikke hensikten med slike type innlegg).

Egentlig er det ikke så rart, men jeg synes allikevel dette er en interessant observasjon, og kanskje noe å ta med seg om man med blogg-innlegget faktisk ønsker å lage en dialog og invitere andre til å komme med inspill. Listen legges mye lavere om innlegget er av "dårligere kvalitet".
MEN innlegget må skape interesse, og trigge leseren til å ville svare eller skape nyskjerrighet til å ville vite mer.
Hvordan gjøres dette best?
Hvordan få egen entusiasme til å smitte over på andre ved hjelp av det skrevne ord?


Og her er det kanskje en liten nøkkel til hvordan lærings-prosessen kan optimaliseres. Kunsten blir å utelate de riktige poengene som studenten (eller andre forskere) selv vil  motiveres til å søke svar på. Denne kunsten er enklest for med-studenter som ikke ser helheten på samme måte som den som er lærer innenfor et fagfelt.
Det er "forbannelsen av kunnskap" eller
"Curse of knowledge": når du har lært noe er det vanskelig å se for seg hvordan det er å ikke kunne. Resulatet er at vi blir dårlige til å formidle

Om man har alle argumenter på plass og synes en problemstilling er spennende, er det kanskje ikke sikkert det er like enkelt å fange interessen hos andre?
Saken forverres  selvsagt om man bruker mange spesielle terminologier (som føles helt selvsagte for blogg-skribenten)

Blogging gjør det mulig å utforske sammen på et tidlig stadiet. Det er derfor lurt å lage blogginnlegg med en gang man har en ide, og helst før ideen er ferdigtenkt.


Jeg jobber for tiden aktivt med å få andre ved Q2S til å bruke blogg for å se om vi sammen kan skape interessante faglige diskusjoner. I denne forbindelse har jeg startet en ny blog (engelsk).  Nå har jeg virkelig mulighet til å se OM og HVORDAN jeg klarer å skape engasjement, og ikke minst hva blir RESULTATET?

 Svarene kommer etterhvert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar