fredag 11. februar 2011
Online spill
Nå har jeg aldri vært særlig tilhenger av on-line spill, men synes fenomenet er utrolig interessant. Vel, jeg har aldri prøvd. Har jo spilt litt data-spill i oppveksten og sett på mine barn's DS spill. Der er det helt klart de spillene som er av "ikke-eventyr" spill som jeg finner interessante. Feks Mario Superbros sine mini spill. Men de mangler jo en del av chattfields 7 rewards. Her er det utrolig forutsigbart og skulle da klassifiseres som kjedelig....
Spill som krever at man skal bygge opp rewards etc og bevege seg inn i det ukjente, møte nye "personer/figurer" og "steder" er for meg helt uinteressante. Men, så har jeg ikke hatt verdens største innsats når det gjelder å prøve ut slike spill heller. Det kan jo tenkes at jeg ville like det om jeg prøvde litt mer.
Uansett, interessant. Elementer å tenke på men å realisere alt i praksis er nok ikke like enkelt.
Poengene er:
1) Gradvis progresjon: bygge opp en ferdigheter slik at man kan måle progresjon på denne måten
2) Variasjon: Forskjellige type oppgaver for å oppnå belønning
3) Belønne arbeidsinnsats
4)Øyeblikkelig tilbakemelding
5)Et element av usikkerhet.
6)Kartlegge "oppmerksomhetsvindu": Når er hver enkelt mest oppmerksom, og gi belønning i dette vinduet
7)Andre mennesker. Opplevelse av at man ikke er alene men sammen med flere
MAKVIS kan på mange måter plasseres under poengene over:
Motivasjon, Aktivisering, Konkretisering, variasjon, Individualisering, samarbeid .
Å ta i bruk et element av usikkerhet er kanskje ikke så dumt?
Dette skaper motivasjon.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar